D Grubu

Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 157-216
DOI:
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


Çağdaş Türk resim sanatı tarihini incelediğimizde, Türk İslam sanatları içinde önemli bir yere sahip olan minyatür sanatının örneklerinin başlangıcına bakılacak olursa 15. yüzyılın başlarına kadar gitmek gerekmektedir (Geçen ve Kösem, 2019: 366) ve minyatürün 19. yüzyıla kadar etkinliğini de koruduğu görülmektedir. 18. yüzyılın başından itibaren yoğunlaşan batılılaşma hareketleri resim alanında da etkili olmuş, Osmanlı Devleti›ndeki ekonomik, sosyal ve siyasi gelişmeler ile resim sanatında da yenilik hareketleri görülmüştür. 19. yüzyılın başları tuval resmine geçişle başlamıştır. Bu dönemde eğitim almak için Avrupa›ya giden Türk ressamları bu gelişmeye öncülük etmişlerdir. Bu batılılaşma süreci içerisinde çağdaş Türk resminde D grubundan önce yer alan sanatsal faaliyetler bulunmaktadır. Bu faaliyetler arasında İlkel ressamların Türk resim sanatına katkıları, Sanayi-i Nefise Mektebi›nin açılması, 1914 kuşağı ressamlarının faaliyetleri, Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği›nin kurulması sayılabilir. Kısa sürede gerçekleşen bu faaliyetler Türk resim sanatının gelişmesinde çok önemli bir yere sahip olmakla birlikte Batı sanatının sanat akımlarının gerisinde kalmıştır. 1933 yılında temelleri atılan D Grubu, Batı sanatı ile hızla bütünleşerek dönemin popüler sanat akımlarını Türkiye›ye taşımış ve ülkemizdeki çağdaş sanat akımlarını ve sanat görüşlerini yansıtmak için harekete geçmiştir. D Grubu, çağdaş Türk resminin en büyük kusurunun entelektüel yönü olduğunu savunmuş ve bu eksikliği gidermenin yollarını aramıştır. Bu bölümde ortaya çıktığı günden itibaren Türk resim sanatının modernleşmesinde kalıcı izler bırakan D Grubu›nun çağdaş Türk resim sanatına katkıları incelenmektedir. Tanzimat›la başlayan modernleşme ve yenilenme tarihsel bir dönüşüm olarak ne ifade ediyorsa, D Grubu›ndaki çağdaş Türk resmi için de o anlam ifade etmektedir. Avrupa›da aldıkları eğitim, duygu ve izlenimlerle yurda dönen Zeki Faik İzer, Zühdü Müridoğlu ve Cemal Tollu gibi yenilikçi sanatçılar, bulundukları sanat ortamında kübizm ve dışavurumculukla karşılaştılar. Ancak 1933 yılında sağduyu ile hareket edebilmek için D Grubu›nu kurdular. D Grubu›nun kurulmasıyla çağdaş Türk resminde yeni bir dönem başlamıştır. D Grubu dönemi dikkate alınmadan çağdaş Türk resminin modernleşme süreci tam olarak anlaşılamaz. Bu çalışmada D Grubu ressamlarının çağdaş Türk resim sanatının gelişimine katkılarının incelenmesi amaçlanmış ve literatür taraması yöntemiyle elde edilen veriler betimsel olarak bir araya getirilmiştir.

Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.

Atıf Sayısı :