Yeniler Grubu

Yayın Yılı: 2023
Sayfa Aralığı : 243-262
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


“Yeniler Grubu” toplumcu gerçekçi sanat anlayışıyla Türk resim sanatında ortaya çıkan ilk gruplardan biridir. Güzel Sanatlar Akademisi’nde resim bölümü başkanlığına getirilen Léopold Lévy yağlıboya atölyelerinde çalışan yetenekli öğrencileri seçip asistanlarıyla yapılandırdığı kendi atölyesini kurmuştur. Léopold Lévy’nin ilk atölyesinden mezun olan bu öğrencilerin birçoğu Türk resminde yeni bir dönemi başlatmışlardır. Yeniler Grubu 3 Ocak 1940’taki Talebe Sergisi ile akademide yeni bir tartışma ortamı açarak 1940’lı yıllarda çalışmalarını gerçekleştirmeye başlamışlardır. Yeniler Grubu, sanat alanında Batı sanat akımlarının etkisinde kalan “D Grubu”nun aşırı biçimciliğine karşı bir tepkide bulunmuş, Türk resim sanatında toplumsal gerçekçilik yaklaşımını benimseyerek, toplumun sorunları ve günlük yaşamını resimlerine yansıtmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda 1950’li yıllara kadar toplumsal gerçekçi sanat anlayışı, sanatçıların toplumun sorunlarını dile getirdiği önemli bir süreç olmuştur. Bu süreçte Yeniler Grubu ressamları batı tarzı estetik anlayışı ve Anadolu içselliği ile doğayı yeniden çözümlemişlerdir. 10 Mayıs 1941 yılında Beyoğlu’ndaki Matbuat Umum Müdürlüğü Binasında yapmış oldukları “Liman Resimleri Sergisi” ile tanınan Yeniler Grubu, 1941-1952 yılları arasında ondan fazla sergi düzenlemiş ve ilk iki sergi belirlenmiş bir konu başlığı etrafında yapılan sergiler iken sonraki sergilerde sanatçılar kendi serbest temalı yapıtlarıyla katılım göstererek yurt içinde birçok sergi düzenlemişlerdir. Sonraki yıllarda Yeniler Grubunun toplumsal içerikten uzaklaşıp soyut resme yönelmesi ve dönemin sosyo-politik ortamında Yeniler Grubu’na yöneltilen baskıcı tutumlar dağılmadaki başlıca etkenler olmuş ve Yeniler Grubu 1952 yılında dağılmaya karar vermiştir. Grup son sergilerini gerçekleştirdikten sonra da dağılmıştır. Sonuç olarak Yeniler Grubu; Batı’daki sanat akımları ve estetik anlayışlardan etkilenen D Grubu’na karşı toplumsal gerçekçiliği savunmuş ve sanatta içeriğe önem vererek resimlerini sade ve anlaşılır bir dille ifade etmişlerdir. Dolayısıyla Yeniler Grubu sanatçıları, Batı’dan etkilense de eserlerinde daha özgün ve kendilerine ait bir tarz oluşturma yoluna giderek Türk resminde ulusallık, yöresellik ve yerellik gibi unsurlar sorgulanmaya başlamış, bu sorgulama sonucunda Türk resim sanatı yeni bir döneme girmiş ve yerel unsurların vurgulandığı yeni bir tarz doğmuştur.

Kitap Adı: Çağdaş Türk Resim Sanatı Ve Güncel Yaklaşımlar
Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 376
DOI: 10.37609/akya.2923
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Nadire Kabinelerin Ve Osmanlı Devleti’nin Xix. Yüzyılda Katıldığı Uluslararası Fuarların Türk Müzeciliğinin Gelişimine Katkısı Yüksel Göğebakan Bölümü Görüntüle
Asker Ressamlar Serdal Yerli Bölümü Görüntüle
Sanayi-i Nefise Ve Osman Hamdi Bey İlkay Alan İnci Bölümü Görüntüle
Türk Resim Sanatında 1914 Kuşağı – Çallı Kuşağı Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Şişli Atölyesi (harbiye Nezareti Resim Atölyesi) Mehmet Ali Büyükparmaksız, Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
İnas Sanayi-i Nefise Mektebi Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
Müstakil Ressamlar Ve Heykeltıraşlar Birliği Fatih Başbuğ Bölümü Görüntüle
D Grubu Mustafa Diğler, Rasim Soylu Bölümü Görüntüle
Köy Enstitülerinde Sanat Eğitimi Ve Toplumsal Dönüşümün Hikayesi Banu Davun Bölümü Görüntüle
Yeniler Grubu Mehmet Ali Büyükparmaksız Bölümü Görüntüle
Onlar Grubu (1947-1955) Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Yeni Dal Sanat Grubu (1959-1961) Mehmet Yücel Bölümü Görüntüle
Mavi Grup Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
Siyah Kalem Grubu Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
1960-1980 Yılları Arası Türk Sanatı Rasim Soylu, Mustafa Diğler Bölümü Görüntüle
Çağdaş Türk Resim Sanatında 1980 Sonrası Dönem Ve Günümüz Eğilimleri Banu Davun Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :