Mavi Grup

Yayın Yılı: 2023
Sayfa Aralığı : 291-302
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


In 1963, artists such as Adnan Çoker, Devrim Erbil, Altan Gürman, Tülay Tura, and Sarkis Zabunyan founded the Mavi Group. While it is said that the name of the group was taken from the book of the French writer André Gide called "Blue Oak," it is also said that it is called the Istanbul group, and its name is taken from the blueness of Istanbul. Although it is said that the name of the group is taken from the blue color of Istanbul, there is no connection with blue in terms of color in the works of the group members (except Adnan Çoker). It is also concluded that Adnan Çoker's predominantly blue work in his paintings was influential in giving the name of the group. The main aim of the group members, who received art education from the West, was to produce art at an international level. Blue Group artists generally did not exhibit similar stylistic attitudes. The only similarity between the groups is that they produce works in an abstract expressionist style. The only exhibition that the group members, Adnan Çoker, Sarkis, Altan Gürman, Devrim Erbil, and Tülay Tura, held together was the exhibition they called the Blue Group, held in the Turkish-German Cultural Center in 1963. If we give an example of two artists who made significant contributions to Turkish art Among these artists is Adnan Çoker. Çoker combined European art education with Western art, focusing on Seljuk-Ottoman architecture as a theme. The east-west synthesis gave his  paintings anatomical structure. Few artists represent today's art and follow the current. Devrim Erbil: The influential contemporary Turkish painter Devrim Erbil was born in Uşak in 1937. Erbil joined the State Academy of Fine Arts in 1955 and studied under Bedri Rahmi Eyüboğlu, a prominent figure in contemporary Turkish painting. This helped his artistic growth and international expansion. His work was abstract, expressionist, and non-figurative. His recent works depict cities and nature. He worked in writing, engraving, pottery, mosaic, calligraphy, sculpture, stained glass, serigraphy, and lithography, as well as on canvas.

Kitap Adı: Çağdaş Türk Resim Sanatı Ve Güncel Yaklaşımlar
Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 376
DOI: 10.37609/akya.2923
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Nadire Kabinelerin Ve Osmanlı Devleti’nin Xix. Yüzyılda Katıldığı Uluslararası Fuarların Türk Müzeciliğinin Gelişimine Katkısı Yüksel Göğebakan Bölümü Görüntüle
Asker Ressamlar Serdal Yerli Bölümü Görüntüle
Sanayi-i Nefise Ve Osman Hamdi Bey İlkay Alan İnci Bölümü Görüntüle
Türk Resim Sanatında 1914 Kuşağı – Çallı Kuşağı Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Şişli Atölyesi (harbiye Nezareti Resim Atölyesi) Mehmet Ali Büyükparmaksız, Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
İnas Sanayi-i Nefise Mektebi Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
Müstakil Ressamlar Ve Heykeltıraşlar Birliği Fatih Başbuğ Bölümü Görüntüle
D Grubu Mustafa Diğler, Rasim Soylu Bölümü Görüntüle
Köy Enstitülerinde Sanat Eğitimi Ve Toplumsal Dönüşümün Hikayesi Banu Davun Bölümü Görüntüle
Yeniler Grubu Mehmet Ali Büyükparmaksız Bölümü Görüntüle
Onlar Grubu (1947-1955) Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Yeni Dal Sanat Grubu (1959-1961) Mehmet Yücel Bölümü Görüntüle
Mavi Grup Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
Siyah Kalem Grubu Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
1960-1980 Yılları Arası Türk Sanatı Rasim Soylu, Mustafa Diğler Bölümü Görüntüle
Çağdaş Türk Resim Sanatında 1980 Sonrası Dönem Ve Günümüz Eğilimleri Banu Davun Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :