Siyah Kalem Grubu

Yayın Yılı: 2023
Sayfa Aralığı : 303-316
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


After the establishment of the Çallı Art Group in 1923 and the Müstakiller Community in 1928, the effects of European art movements such as Expressionism, Fauvism and Cubism on Turkish art began to be seen. Thus, the interaction between Western culture and Turkish art leads to a synthesis, bringing together national and regional art with western influences, creating a natural and solid basis for artistic interactions and art movements. Later, art groups such as D Group, Yeniler Group and Black Kalem Group contributed to Turkish art in its evolution, and these groups introduced socialist realist influences as well as traditional motifs, Cubism and abstract art, leading to the emergence of different artistic expressions in Turkish contemporary art. Although the Black Kalem Group, founded in 1961, aimed to offer a new perspective on national and regional contributions to Turkish art by bringing together different artistic styles and approaches, but it did not last long. The individual contributions of the leading artists of these groups, such as Malik Aksel, Turgut Zaim, Nuri İyem, Selim Turan, Ferruh Başağa, Avni Arbaş, Lütfü Günay, Cemal Bingöl, İsmail Altınok and İhsan Cemal Karaburçak, also attract attention. They opened their first exhibition in Vienna and Klagenfurt with the support of Austrian sculptor Franzz Luby. Even though these artists had different styles of work, they did not receive the expected attention. In this group, Lütfü Günay and Cemal Bingöl draw attention to their work. The group disbanded with the exhibition held in Ankara in 1965. The group was not conveying a common artistic vision, purpose or message in the last exhibition. One of the reasons why the members came together was the workshops organized by Cemal Bingöl in the "Helikon" Association at that time.  During this period, groups preferred to contribute to an effort with their free tendencies, rather than uniting around a certain artistic problem.

Kitap Adı: Çağdaş Türk Resim Sanatı Ve Güncel Yaklaşımlar
Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 376
DOI: 10.37609/akya.2923
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Nadire Kabinelerin Ve Osmanlı Devleti’nin Xix. Yüzyılda Katıldığı Uluslararası Fuarların Türk Müzeciliğinin Gelişimine Katkısı Yüksel Göğebakan Bölümü Görüntüle
Asker Ressamlar Serdal Yerli Bölümü Görüntüle
Sanayi-i Nefise Ve Osman Hamdi Bey İlkay Alan İnci Bölümü Görüntüle
Türk Resim Sanatında 1914 Kuşağı – Çallı Kuşağı Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Şişli Atölyesi (harbiye Nezareti Resim Atölyesi) Mehmet Ali Büyükparmaksız, Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
İnas Sanayi-i Nefise Mektebi Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
Müstakil Ressamlar Ve Heykeltıraşlar Birliği Fatih Başbuğ Bölümü Görüntüle
D Grubu Mustafa Diğler, Rasim Soylu Bölümü Görüntüle
Köy Enstitülerinde Sanat Eğitimi Ve Toplumsal Dönüşümün Hikayesi Banu Davun Bölümü Görüntüle
Yeniler Grubu Mehmet Ali Büyükparmaksız Bölümü Görüntüle
Onlar Grubu (1947-1955) Fahrettin Geçen, Engin Doğan, Ümit Parsıl Bölümü Görüntüle
Yeni Dal Sanat Grubu (1959-1961) Mehmet Yücel Bölümü Görüntüle
Mavi Grup Fahrettin Geçen Bölümü Görüntüle
Siyah Kalem Grubu Fahrettin Geçen, Arif Esen Baykurt, Abdurrahman Eren Bölümü Görüntüle
1960-1980 Yılları Arası Türk Sanatı Rasim Soylu, Mustafa Diğler Bölümü Görüntüle
Çağdaş Türk Resim Sanatında 1980 Sonrası Dönem Ve Günümüz Eğilimleri Banu Davun Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :